2017: alles komt goed

Terwijl buiten een paar vroege vuurpijlen fluitend omhoog floten, probeerde ik op de bank mijn zenuwen te bedwingen. De klok wees kwart voor twaalf, op oudejaarsavond. Mijn vader las Psalm 90 en sprak een gebed uit, zoals elk jaar.

visie-kerst-2016

Ik vond het als kind altijd een wat sombere psalm. De gedachte dat ik gras was en morgenochtend verdord zou zijn, vond ik niet echt een mooi vooruitzicht voor het nieuwe jaar. Eenmaal volwassen geworden, met een eigen gezin, zette ik dit ritueel voort. Het diepe verlangen naar de komst van God, dat de psalmdichter verwoordt, spreekt me elk jaar meer aan. Terugblikkend was 2016 weer een bijzonder jaar. Met mooie dingen om dankbaar voor te zijn, maar ook met veel geweld en verwoesting wereldwijd.

We vierden Kerst, de komst van de Mensenzoon die afdaalt in onze wereld. En straks op oudejaarsavond, dan zie ik in mijn ooghoek onze tienerzoon zitten, met de aansteeklont al in zijn handen. En ik lees weer die Psalm, dit jaar in de prachtige versie van Psalmen voor Nu:

‘Wat wij ook aanraken, wat wij beginnen, God. Hou van ons Heer, want dan komt alles goed.’

PS, eind februari verschijnt mijn boek  met veertig hoopvolle verhalen.

De tekst van bovenstaande blog is mijn voorwoord in EO-Visie 52/53 2016. Beeld cover: Jorik Algra, illustratie: Studio Rebel.

 

Geef een reactie

