Een krom kerstfeest

Dit jaar hebben we een kromme kerstboom. De kluit zit vreemd scheef, helemaal aan de zijkant van de boom. Onze dochter kocht de boom en zette hem met veel moeite in een mand; het lukte om ‘m nog aardig rechtop te zetten.

fullsizerender

Nu was ik pas in winters Finland en zag daar majestueuze bossen, met kaarsrechte naaldbomen die haast tot in de hemel reiken. Toen ik bij thuiskomst onze kromme boom zag moest ik dus even wennen. Waarom heb je zo’n kromme boom meegenomen, vroeg ik onze dochter. ‘Hij stond helemaal alleen, apart van alle andere bomen. Ik vond dat zo zielig dat ik juist deze wilde meenemen,’ antwoordt ze wat verontschuldigend.

Wow, dat antwoord maakt me even stil. Het perfecte plaatje van kaarsrechte bomen maakt plaats voor dit mooie tafereel waarin kerst veel beter zichtbaar wordt. Kerst is verre van kaarsrecht. Dit jaar vieren we een krom kerstfeest en eigenlijk voel ik me daar veel beter bij. Alsof in die kromme boom iets te zien is van Syrische kinderen die dit jaar de kerst niet hebben gehaald, van twee Turkse soldaten die onvoorstelbaar wreed zijn vermoord, van die oude mevrouw die elke dag uit het raam staart of iemand aan haar denkt, van een vrachtwagen die een drukbezochte kerstmarkt opdendert…

De lichtjes in de boom zijn hetzelfde als anders, klein maar helder. Ze geven de kromme boom iets van zijn glans terug. Kleine lichtjes die vertellen dat dit kromme kerstfeest het feest is van hoop en vertrouwen. Van een baby die geboren werd in een wereld waar hij niet welkom was. Van een bijbels verhaal dat voor velen te krom klinkt om te kunnen geloven. Onze boom krijgt straks een mooi plaatsje in de tuin, tot volgend jaar. Voor een nieuw, krom kerstfeest.

Marco van der Straten

PS, eind februari verschijnt mijn boek  met veertig hoopvolle verhalen.

Geef een reactie

