De zwijgende Jezus – stille zaterdag

Op Stille zaterdag daalt het stof van de afgelopen 40 dagen neer. De klanken van een prachtige uitvoering van de Matthäus Passion in Rotterdam resoneren in mijn hart: ‘Wenn ich einmal soll scheiden, so scheide nicht von mir’. Daar dwars doorheen hoor ik de stemmen van Jeroen van der Boom en Jim de Groot, die in The Passion Claudia de Breijs ‘Mag ik dan bij jou’ zongen:

“Mag ik dan bij jou schuilen,
als het nergens anders kan?
 En als ik moet huilen, droog jij m’n tranen dan?


Want als ik bij jou mag,
 mag jij altijd bij mij.
 Kom wanneer je wilt, ik hou een kamer voor je vrij.
”

Deze week werden in Kenia 150 jonge christenen bruut vermoord. In plaats van massale ophef, zoals bij de moordpartij op de redactie van Charlie Hebdo, blijft het onaangenaam stil. ‘Sind Blitze, sind Donner in Wolken verschwunden?’

IMG_7202Gisteravond – op Goede Vrijdag – kwamen we in de kerk bijeen om Jezus’ lijden en sterven te gedenken. Aan het eind van de viering werd de kaars – die de aanwezigheid van Jezus Christus symboliseert – uitgeblazen. En daarna vertrokken we in stilte.

Toen Jezus door valse getuigen werd belasterd, bleef Hij zwijgen. ‘Geduld, wenn mich falsche zungen stechen’. Hij wist dat het zo moest gaan. Zelfs God zou Hem op het zwaarste deel verlaten. Nooit eerder was de nacht zo donker.

Morgen vieren we feest. Vandaag denk ik aan de zwijgende Jezus. In de stilte komt de diepte van het lijden met extra scherpte naar boven. De zwijgende Jezus. Kom wanneer je wilt, Hij houdt een kamer voor ons vrij.

….

Geef een reactie

