Dag 2014, dag blog die ik liever niet had geschreven

Het is de week van de lijstjes. Natuurlijk de Top 2000, maar ook van allerlei ‘tops en flops’. We kijken terug op 2014. Ik vond het geen best jaar en eigenlijk is dat een understatement. 2014 vond ik een rotjaar. Of, om met Tijs van den Brink te spreken, een rampjaar. 2014-2015-calendar-hero

De statistieken van deze site vermelden als meestgelezen blog (12.500 lezers) een blog die ik liever niet had geschreven. Een dag na de aanslag op de MH17 schreef ik ‘Ik krijg het niet uit mijn hoofd’. De MH17, wat een intens verdrietige gebeurtenis. Op 13 december werden onze jonge plaatsgenoten Fréderique en Robert-Jan begraven en klonk ‘I was here’ in de zaal van het Minkema-college.

Ook dichter bij huis was het een jaar met de nodige dieptepunten. In oktober overleed mijn schoonmoeder aan complicaties tijdens de behandeling van kanker. Zelf ben ik sinds begin oktober ziek thuis door de lastige ziekte sarcoïdose, een aandoening aan het immuunsysteem die, naast een algeheel gevoel van ziek-zijn en intense vermoeidheid, ontstekingen en problemen veroorzaakt. In mijn geval van longen tot huid en van gewrichten tot ogen. En zo gebeurde er meer, waardoor we hier thuis uitkijken naar een nieuw jaar, met hopelijk meer bergen dan dalen.

Het was een rotjaar. Dat staat. En toch ben ik dankbaar voor veel mooie dingen die er ook waren. Veel genietmomenten in ons gezin, lieve mensen om ons heen, lichtpuntjes die God geeft. In het donker ben ik het licht nog meer gaan waarderen.

Dus op naar 2015, in vertrouwen.

 

 

 

 

Geef een reactie

