Wachten op Jezus – advent 2014

De adventstijd breekt aan; we wachten op Jezus. Het woord advent komt van het latijnse adventus: komst. Ik heb een hekel aan wachten. Verkeerslicht op rood, file, mensen die te laat komen voor een afspraak… zonde van mijn tijd. En toch, ergens was ik me er ook wel van bewust dat wachten heilzaam kan zijn. Vooral als het gaat om wachten op Jezus.

Ik besloot de confrontatie met mijn ongeduld aan te gaan en nam vorige week deel aan een vijfdaagse stilteretraite in Oosterhout. Kijkers van het tv-programma Op zoek naar God zullen de Paulusabdij wel kennen. Het werden bijzondere dagen, waarin ik de vrede van Christus diep heb ervaren. Een van de liederen die we regelmatig zongen had ondermeer deze tekst: “Heer, ik kom naar U toe, en ik geef U mijn rusteloos hart. Ruim eruit wat ons samenzijn schaadt en verwart.”

Vanaf deze week gaan we op reis, op weg naar kerst. Ik ga deze weken de digitale adventsretraitre volgen. We wachten op zijn komst. Een ding is zeker. Hij is gekomen en zal komen. En dan is het goed.

(voorwoord uit EO-Visie nr 49 2014)

Hieronder een video van de originele, duitstalige versie van het lied dat ik hierboven citeer, en de volledige tekst.

Heer, ik kom naar U toe © Albert Frey, Chemin Neuf

Heer, ik kom naar U toe en ik sta hier zoals ik nu ben. En ik weet dat U al mijn gevoelens wel kent.

Heer, ik kom naar U toe, en ik geef U mijn rusteloos hart, ruim eruit wat ons samenzijn schaadt en verwart.

Mijn ellende is U wel bekend en U zult zorgen voor mij. Vol vertrouwen wil ik naar U opzien, Heer, mijn basis bent Gij!

Geef mij een nieuw en vastbesloten hart, leg een nieuw lied van liefde in mijn mond, vul met Uw Geest opnieuw mijn hart, want U legt zelf uw lof in mij.

Geef een reactie

