De herder van Homs

“Geef ons geen keukendoekjes, maar rijst”

Hij blijft in Syrië. De Nederlandse jezuïetenpater Frans van der Lugt, trouw op zijn post: “Er zijn hier nog ongeveer 28 christenen, hen wil ik niet in de steek laten.” Maar zelfs als zij straks misschien weg zijn, blijft hij de mensen in Homs trouw: “Ik ben hier voor de mensen vdlugtin Syrië,” vertelde hij deze week voor een camera die de NOS had geregeld. Het gesprek werd vrijdag 14 februari uitgezonden, een fragment is hier te zien.

Er sijpelt zo nu en dan wat hulp door, maar dat is lang niet voldoende om adequate hulp te bieden. “We kregen een zending waar ook pannen en keukendoekjes zitten, maar we hebben vooral behoefte aan rijst,” zegt de pater met zijn opvallende, keurig formulerende stem. Voorlopig bestaat het karige rantsoen uit wat olijven en een kopje thee. Soms koken ze soep, van blaadjes van planten die ze zelf proberen te kweken.

In januari zei Van der Lugt hij het ook al. “Ik blijf mij mijn mensen. Ik ben de herder van mijn schapen.”

Vanuit onze overvloed kunnen we vandaag misschien niet veel doen. Hoewel, juist op Valentijnsdag, kunnen we iets laten blijken van onze verbondenheid met mensen die in de knel zitten. Een man als deze pater. Die blijft uit liefde voor de mensen daar. Hij verdient een stukje van onze liefde. Een gebed, een gift, een blogje. Als ode aan deze herder.

Heer, ontferm u. Over de mensen in Syrië. En over hem, de trouwe herder van Homs.

Geef een reactie

