Reacties op ‘ik kom wel op uw winkel passen’ – een terugblik

Op maandagochtend 2 december las ik dit bericht in de krant: Hervormde gelovigen willen boycot van supermarkt. Ook verschillende andere media, zoals  GeenStijl, BEAM, RTV Utrecht en het Belgische De Morgen besteedden er aandacht aan.

Ik merkte dat het bericht me bezig hield. We staan er als christenen al niet zo best op in de samenleving. Uit onderzoek blijkt dat niet-christenen vinden dat christenen zich erg op de eigen kring richten, betweterig zijn, hypocriet en menen te weten hoe anderen zich moeten gedragen. Daar komt nog eens bovenop dat christen in hetzelfde onderzoek laten weten dat zij hun geloof vooral door hun daden laten blijken, maar dat dit in de samenleving helemaal niet zo opvalt. En dan nu dit bericht dat de uitkomsten van bovengenoemd onderzoek bevestigt.

Als reactie op de berichten besloot ik een open brief aan de eigenaar van de C1000 in Zeist te schrijven, “Sorry voor mijn geloofsgenoten. Zal ik zondag op uw winkel passen?”. Daarna ging het hard. In ruim een dag lazen al meer dan 7.500 mensen de open brief, werd ik bedolven onder (vooral instemmende) reacties en retweets op twitter, geciteerd door het Reformatorisch Dagblad, wordt er gediscussieerd op Refoweb forum en besloot het Nederlands Dagblad mijn open brief op woensdag 4-12 integraal in de krant te plaatsen. Op dezelfde ochtend had ik, samen met de C1000-eigenaar André van Ek, een gesprek op Groot Nieuws Radio naar aanleiding van hun stelling van de dag: ‘christenen oordelen te snel’. Op de vraag van programmamaker Nando Kok of de supermarkteigenaar gebruik zou maken van mijn aanbod om op zijn winkel te komen passen, als hij een keer naar de kerk wilde, zei hij dat hij daar nog even over na moest denken. Mooi om te horen dat hij inmiddels honderden reacties kreeg van christenen die hem ook het beste wensen en niet meegaan in de oproep tot een boycot.

Voor wat betreft de C1000 in Zeist zet ik er nu een punt achter. Ik ga dit allemaal eens laten bezinken. Het geeft weer veel stof om na te denken over de vraag hoe  we als christenen Jezus zichtbaar kunnen maken in de samenleving. Op een nieuwe manier. Niet veroordelend of betweterig, maar dienend, liefdevol, in ontmoeting en gesprek. Ik denk dat ik ook zelf nog heel wat huiswerk heb… ;).

Heb je hier suggesties of ideeën voor? Laat het hieronder weten in een reactie. dank alvast!

Een kijktip: Gabe Lyons over ‘the next christians’ Een aanrader is ook zijn boek Herstellers

2 gedachtes over “Reacties op ‘ik kom wel op uw winkel passen’ – een terugblik

  1. Waarom heeft God dan de rustdag ingesteld?C1000 is altijd open,dus eigenaar werkt 7 dagen.Hoe hebben de mensen dat vroeger dan gehad?Er is niemand die van maandagmorgen tot zaterdagavond werkt of wel?Dus genoeg tijd om boodschappen te doen,je kunt ze ook nog thuisbezorgd krijgen.Had deze brief van U niet verwacht.God blijft nu en in der eeuwigheid dezelfde.Met vr.gr

  2. Je kunt naar dit thema op vele manieren kijken. Uitgangspunt moet in mijn ogen zijn respect voor anderen. Oordelen of veroordelen is snel gedaan. Zelf doe ik geen boodschappen op zondag. Ik heb het anders georganiseerd. Maar ik leg niet op aan anderen. Voor mijn werk heb ik verschillende keren op zondag gewerkt omdat het niet anders kon. En dat om te voorkomen dat op maandag of een andere dag in de week mensen niet naar hun werk konden gaan. Overigens is de aanname dat wie zondag werkt 7 dagen in de week werkt, te kort door de bocht. Wie zijn werk goed organiseert, heeft ook vrije tijd.

    Wat mij verder opvalt is dat mensen die de zondagsrust hoog in het vandaal hebben staan, bij hun betoog voorbij gaan aan die vele hulpverleners die er ook op zondag zijn om mensen bij te staan. Ik ben er nog altijd dankbaar voor dat de wijkverpleging er ook op zondag was om mijn vader te helpen in zijn laatste dagen. Het ligt allemaal heel genuanceerd. Veroordelen past daarom niet. Overigens waardeer ik het dat ik me op zondag legitiem kan afsluiten van de hectiek van alle dag.

Geef een reactie

