Beste meneer Van Ek,

Helaas gebeurt het regelmatig dat ik me schaam voor mijn geloofsgenoten. Zoals anderen zich vast wel eens storen aan mijn gedrag. Vandaag las ik in de krant over de reacties die u krijgt van hervormde Zeistenaren. Want u bent op zondag open. Gezien de reacties dacht ik even dat u uw plaatsgenoten wilde verplíchten om op zondag bij u te koSchermafbeelding 2013-12-02 om 20.01.25pen. Waarom zouden ze u anders willen dwingen om uw winkel te sluiten? Maar dat blijkt niet het geval. De klagende Zeistenaren vinden een zondagsopenstelling niet passen bij hun geloofsovertuiging. En dat moet – zo vinden zij – niet alleen consequenties hebben voor hun eigen koopgedrag, maar dat willen ze ook aan mensen opleggen die er geen moeite mee hebben om op zondag boodschappen te doen. Eigenlijk ben ik wel een beetje nieuwsgierig waar uw klagende plaatsgenoten doordeweeks bijvoorbeeld hun benzine tanken of op zondag hun water of stroom vandaan halen. Maargoed, dat is aan hen.

Sorry dat we als christenen vaak zo intolerant zijn. Dat we precies weten hoe anderen het wel of niet moeten doen, maar het evangelie zelf slechts selectief in praktijk brengen. Ik vrees dat ik er zelf geregeld ook een potje van maak. En dat spijt me. Ik hoop niet dat u zo een verkeerd beeld krijgt van Degene in wie we geloven. God laat in de Bijbel namelijk ook een heel andere kant zien. Toen zijn zoon Jezus op aarde rondliep, zette hij de regeltjes die mensen hanteerden nog wel eens op z’n kop. Als het op sabbat nodig was, plukte hij koren of reikte hij iemand in nood de helpende hand toe. Hij liet bij uitstek zien wat het betekent om te dienen. Hij ging ver, zo ver als wij mensen nooit kunnen gaan. Hij gaf zijn eigen leven, uit liefde voor ons mensen.

En daarom, beste André van Ek, hoop ik zeker níet dat u failliet* zult gaan. Ik hoop dat het u goed gaat, zowel zakelijk als in uw persoonlijke leven. En mocht u op zondag eens een keertje naar de kerk willen, dan kom ik graag bij u op de winkel passen.

Hartelijke groet,

Marco

NB. Ook bij ons zijn de meeste supermarkt op zondag open. Een enkele supermarkt, zoals de PLUS in Veldhuizen (De Meern) is tegen de stroom in wel op zondag dicht.

*ik gebruik dit woord, omdat u de boycot van de Zeistenaren zo opvat. In de brief die u aanhaalt wordt alleen gezegd dat men hoopt dat de zondagsopening niet rendabel is.

UPDATE 2 dagen na het schrijven van de open brief plaatste ik een korte terugblik: https://marcovdstraten.wordpress.com/2013/12/04/reacties-op-ik-kom-wel-op-uw-winkel-passen-een-terugblik/

Op woensdag 4 december was ik, samen met de C1000-eigenaar te horen in een interview op Groot Nieuws Radio. Daarin bedankt hij voor de open brief, maar over mijn aanbod om zondag op de winkel te komen passen moet hij nog even nadenken 😉 https://soundcloud.com/groot-nieuws-radio/marco-van-der-straten-in

Aan de eigenaar van de C1000 Zeist,

42 gedachtes over “Aan de eigenaar van de C1000 Zeist,

    • Beste meneer Van Ek,
      Ik sluit mij aan bij de woorden van Marco v/d Straten dat ik mij soms schaam voor mijn geloofsgenoten. Sorry dat we als christenen zo vaak verdeeld zijn en woorden anders interpreteren dan dat ze bedoeld zijn. Ik vind het daarom jammer dat het bericht van meneer v/d Straten op zijn weblog woorden bevat die onjuist zijn en onduidelijkheid bij u kunnen oproepen. Uit de brief van B.W. Hell blijft niet dat zij hoopt dat uw bedrijf failliet gaat. En ik hoop dat u begrijpt dat uw zondagsopenstelling heftige emoties oproept.Ik wens u alle wijsheid toe

  1. Wat is uw reactie op de zondagopenstelling van deze C1000 winkel? De Heere plukte inderdaad koren en stak inderdaad de Hand uit naar mensen. Maar waartoe is de rustdag ons gegeven? Dat stukje mis ik in uw open brief. Tijd voor God en gezin. Dat de rustdag is gegeven voor de mens en niet tegen de mens.

    • Beste Maikel, dat ben ik met je eens. De zondag vul ik zelf ook graag in voor God en gezin. Maar wat ik betreur is dat we als christenen zo keihard kunnen toeslaan naar andere mensen. Dat we dan lijken te vergeten waar het ten diepste om gaat. Laten we Jezus liefde zichtbaar maken in de samenleving, want als er een vinger naar een ander wijst, wijzen er nog altijd drie naar jezelf terug. Hartelijke groet, Marco

      • Beste Marco,

        Ik ben het inderdaad volledig met je eens dat de bewuste brief keihard was en dit is niet de wijze waarop dit zou moeten. De liefde des Heeren moet inderdaad zichtbaar worden en gestalte krijgen. Maar dan nog ontbreekt er in uw open brief de verwijzing naar Gods bedoeling met de door Hem gegeven rustdag. Ook dat is onderdeel van de verkondiging van het Evangelie.

  2. Mooie reactie! Wij hadden gisteravond met onze pubers een gesprek in dezelfde bewoordingen als jouw brief. Zij hadden er moeite mee dat wij, christenen, als groep in zijn totaal als intolerant weggezet werden.

  3. Ik ben t pertinent ONEENS met Marco. De E.O. huppelt ook in de media met van alles en nog wat mee en ook op dit punt maakt u zich niet sterk voor Gods geboden die heilzaam zijn. De 7e dag is rustdag! Punt! Een christen zal dit aanvaarden en in liefde navolgen. Zegt de Bijbel niet:’wordt niet wereldgelijkvorming?’ Langzamerhand overwint de zgn. tolerantie in Nederland het van het vasthouden en koers houden van de woorden van onze Schepper. En om dan met dat verhaal van Jezus die aren plukte aan te komen vind ik een slap argument. We glijden steeds verder af op het toch al hellende vlak in Nederland. Dat iemand die betrokken is bij de E,O. een dergelijke uitspraak doet vind ik een aanfluiting. Het zgn. tolerante christendom is een ziekte aan t worden in Nederland: Jezus vergeeft toch wel, het Kruis van Golgotha is een collectieve gemakkelijk aansprekende geloofs-stoplap geworden voor al het onrecht. Wazr zijn de mensen die strijden en hun leven echt veranderen in navolging aan hun Schepper?! Zondag is rustdag en dat geldt ook voor de winkelier! En dat een christen tegen openstelling van winkels op zondag zijn mond open doet vind ik een uitstekende actie! Dit voorbeeld zouden meerderen moeten navolgen!

    • Als u mijn brief goed leest, dan schrijf ik nergens dat ik er blij mee ben dat koopzondagen bestaan. Het gaat mij erom dat christenen vaak zo liefdeloos hard, veroordelend en betweterig reageren. Volgens mij toont Jezus ons een heel andere weg: van liefde en nederigheid. Als we ‘een geur van Christus’ willen verspreiden, dan hoort dat een ‘lieflijke reuk’ te zijn en geen lucht van kruitdampen of ander geschut. De liefde wint, als we dienend Jezus voorbeeld volgen en oog houden voor alle mensen, ook zij die hun leven anders invullen dan wij misschien zelf doen.

    • De zevende dag is de Sabbath, als mensen om dGen zeuren, feestdagen is Paulus daar heel duidelijk over, het is Nederland wat niet meer christelijk is,
      Daar zit de kern.

      Dus waar staat in de bijbel dat het de zondag is ?

    • Dit is dan typisch zo’n reactie waar Marco het over heeft. Het is je als christen opgedragen je redder , ene Jezus te volgen. Wat zou Jezus doen? In je reactie lees ik een soort vieze drang naar macht uit te oefenen over de ander, “onze wil is wet”. Dat werkt niet meer tegenwoordig. Als ik een christen was zou ik me schamen voor jouw reactie.

  4. Vanochtend, na het interview met KRO ’s Goedemorgen Nederland een goed gesprek gehad met André van Ek. Hij begrijpt mijn intentie dat ik iedereen die gemeenschappelijke rustdag gun. Zowel als mens die oog heeft voor het sociaal welzijn van families en gezinnen, als als mens die, net als jij, gelooft in een goede God. Hij begrijpt ook dat ik een supermarkteigenaar wil steunen die het lef heeft om zondag’s gesloten te blijven. Puur commercieel gezien moest André die keuze maken, dat begrijp ik wel, maar moet echt alles aan de commercie onderworpen worden? André was niet gelukkig met mijn actie en ik word iedere keer verdrietig als ik één van de vele billboards zie die André in Zeist heeft laten plaatsen met “elke zondag open”. Dat begrepen wij van elkaar. Wat betreft je opmerking waar mensen zoals ik benzine kopen e.d. wil ik herhalen wat ook al schreef. Het is niet altijd haalbaar om alleen bedrijven te steunen die hun nering zondag’s niet open doen, daar moeten wij nuchter in zijn. Verder: verpleegsters, politie en brandweer moeten ook op zondag paraat zijn. Ook kun je zondag’s moeilijk het licht uit laten. Voor verpleegster ben ik niet in de wieg gelegd en ook politieman is een vak apart, maar ik wil zo nodig best bij toerbeurt zondag’s op de metertjes in de elektriciteitscentrale passen. Geen punt.

    • Dank voor uw reactie, mooi om deze toelichting te lezen. Misschien een idee om een bord van de C1000 te lenen voor op de kerkmuur: ‘elke zondag open’. Tenslotte is dat op de kerk al eeuwenlang van toepassing. Ik ben het ook met u eens dat het jammer is dat onze samenleving niet meer een dag in de week tot rust kan komen. Ik besteed mijn zondag ook niet aan winkelen, maar aan God en gezin, vrienden, familie. Maar het gaat mij erom dat we als christenen op een andere manier in de samenleving zouden moeten staan. In ontmoeting met mensen, in gesprek blijven en Jezus liefde zichtbaar maken. Alle rumoer die er nu in de media is ontstaan draagt daar helaas niet aan bij.

  5. Ik schaam mij ook wel eens voor mijn geloofsgenoten, maar in dit geval toch zeker niet voor briefschrijver Van Hell. Een nette brief! Net zoals Van Hell hoop ik dat Van Ek niet failliet zal gaan, maar wel zal ervaren dat het beter is om de zaak op zondag dicht te laten. Zodat er tenminste nog één dag in de week overblijft waarin hij niet aan de omzet hoeft te denken, maar aan de zaken die in het leven echt belangrijk zijn. En als zich iemand zou moeten schamen, is het Van Ek zelf. Je klanten serieus nemen? Liever de klacht op internet gooien en toezien hoe heel seculier NL er de draak mee steekt. In gesprek gaan met de klant? Liever klagen in het AD. Een consumentenboycot serieus nemen? Liever roepen dat je wordt ‘gechanteerd’. Ik vind het best zielig. En eigenlijk vind ik de uitgebreide plaatsvervangende verontschuldiging van Marco van de Straten ook best zielig. Ik schaam ik mij wel eens voor mijn geloofsgenoten.

  6. Ik schaam me voor de heer Van der Straten die het nodig acht om hier een brief over te schrijven. Live en let live toch? Niet echt verantwoord dit en enorm polariserend. Jammer

  7. Beste Marco,
    Kan het eens zijn met je verzoenend gebaar, ook met je redenering dat Jezus ons iets anders voorgehouden heeft! Toch heeft Jezus zelf de tafels der wisselaars omgekeerd en de mensen die verkochten met een gezel van touwtjes uitgedreven. Hij riep uit: gij hebt Mijn huis tot een huis van koophandel gemaakt! Is dat ook niet waar er hier gebeurd?
    Ben benieuwd hoe je dit ziet.
    Hartelijk groet,
    Marien

    • Dag Marien, dank voor je reactie. Het zou iets anders zijn als de C1000 in de hal van de kerk verkooprekken zou plaatsen, maar daar is hier geen sprake van ;). Ik pleit ook niet voor koopzondag, maar wel voor slaan van brug naar mensen die hun leven anders in willen vullen dan christenen doen.

      • Dag Marco,
        Gelukkig geen C1000 rekken in de kerk, haha (ook geen andere merken) :). Ben het ook niet eens met de toon die menig zichzelf christen noemende mensen aanslaat, maar zie wel dat ijver voor Gods rustdag de gemoederen hoog doet oplopen 🙂 Sorry voor de typefouten…
        Groet,
        Marien

  8. Wat een onzin blog. Het heeft niets met intolerantie te maken, anders dan intolerantie van u naar uw geloofsgenoten. Het is van de hervormenden in Zeist het goed recht om een voor hen belangrijke waarde te verdedigen. Het is bijzonder dat u als EO voorman dit niet steunt. Iedereen in dit land heeft vrijheden maar als een christen zijn vrijheid pakt om zijn waarden te promoten is altijd kritiek. Het is toch niet zo dat als de gemeente raad een regeling wijzigigd dat de burgers daar anders over mogen denken. Ik hoop dat de consument met en meer met zijn portemonnee de commercie dwingt om duurzaam, eerlijk en niet 24/7 bezig te zijn.

    • Beste Marc, zoals ik hierboven uitleg gaat het me er niet om dat we als christenen niet mogen staan voor ons geloof of voor – in dit geval – de zondag als rustdag. Maar als we denken dat we dit moeten afdwingen, dan slaan we m.i. de plank mis. Liever in gesprek blijven of eens een creatieve manier bedenken om aandacht te vragen voor waar je voor staat. Er wordt ook niemand het recht ontzegt om anders te denken over koopzondag; het sentiment rond deze koopzondag ontstond door de toon van veel reacties, die soms dreigend van aard zijn en oproepen tot een boycot. De supermarkteigenaar in Zeist houdt zoveel mogelijk rekening met kerkgangers, door pas na 12u open te gaan en ervoor te zorgen dat er voor die tijd geen vrachtverkeer naar zijn winkel komt.

  9. Laat alle winkels toch open zijn op zondag. Iedereen is vrij om de keuze te maken om er gebruik van te maken of niet. Ik ben zelf niet christelijk en woon in een christelijk dorp. Ik hou met hen rekening door op zondag bijvoorbeeld niet mn auto te wassen of te boren. Kunnen de christenen dan ook rekening houden met mensen die wel op zondag hun boodschappen willen doen? Leven en laten leven.

  10. laat er in de “wereld” gebeuren wat er in de “wereld” is….
    Het gaat er niet om of die winkel wel of niet open is….. het gaat erom hoe wij als christenen hier mee om gaan….. als de “wereld” wil dat het op zondag open is moeten ze dit toch zelf weten?
    Ik schaam mij vaak voor mijn geloofsgenoten… die maar oordelen en veroordelen… er is in mijn ogen maar 1 Rechter… die heeft het Recht om te oordelen en te veroordelen… en dat laatste doet Hij niet eens…
    Laten we aub in liefde met ons mede mens omgaan en zo ook dit behandelen..
    Want… We moeten God lief hebben boven alles en de naaste als onszelf..
    Is een brief met verwijten, oordelen en veroordelingen, liefde?? mijns inziens niet…

  11. Wat jammer dat er al weer zoveel tijd is verloren gegaan aan discussies. Jezus liet ons toch duidelijk een andere kant zien: regels zijn nodig, maar bovenal je liefde naar God en de mensen om je heen is het allerbelangrijkste!

  12. Beste Marco,

    Zelf ben ik niet gelovig, maar heb wel veel respect voor de mensen die wel geloven. Ben zelf ook tegen de zondagopening.
    Vind uw reactie mooi en ontroerend. Veel respect hier voor. Denk dat als we allemaal zo met elkaar om zouden gaan dat de wereld een stuk mooier zou zijn. Wens iedereen hier op deze blog het beste toe. Zie de mooie dingen in de wereld en behandel ieder zoals jezelf behandeld zou willen worden.

  13. Wat zou het mooi zijn als we echt lezen wat er staat: sabbat! Dus alle mensen die de zondag verruilt hebben voor de sabbat weer even studeren hoe het ook al weer zit. Aub niets verruilen, het is wel onpraktisch in ons land om niet op zondag de rustdag te vieren, dat dan weer wel.

  14. Het lijkt dat je bent uitgegaan van informatie die je op het web hebt gelezen, gekleurde informatie. Een hoofdredacteur kent toch het principe hoor en wederhoor? Heb je dhr. Nouwen of hervormde gemeenteleden zelf gesproken? Wensen die inderdaad iemand het failliet toe? Nee! Zo had je ook kunnen ontdekken dat de briefschrijfster Van Hell helemaal geen gemeentelid is. Er zijn verbanden gelegd die er niet zijn, en dat is onjuiste en pijnlijke journalistiek.

    • Beste Marleen,
      Ik heb een open brief geschreven, juist gebaseerd op de commotie die in de media is ontstaan. Het is dus geen journalistiek (achtergrond)verhaal. De opmerking dat christenen de supermarkt een failliet toewensen, komt van de supermarkteigenaar. Hij baseert dit op de diverse brieven en reacties die hij van Zeister christenen heeft ontvangen en de oproep tot boycot, zoals bijvoorbeeld door dhr Nouwen in het kerkblad is gedaan (overigens heb ik dat inmiddels als voetnoot bij de brief op mijn weblog vermeld). Mijn brief is dus een persoonlijke reactie vanuit mijn hart, omdat we het als christenen ook anders kunnen doen. Door niet met de vinger te wijzen of anderen te (ver)oordelen, maar door in gesprek te blijven en andere mensen de ruimte te geven om hun eigen keuzes te maken. En zoals u in mijn brief kunt lezen gaat dit niet buiten mezelf om. Ik hoop dat we ons als christenen hier meer bewust van worden.

  15. Ik weet niet wat ik las, wat een reactie,s, ga gewoon zondag niet naar de winkel, wat denkt u wat op zondag in Amsterdam open is, je hoeft toch geen boodschappen te doen ?

    Het is in ieder geval niet het Evangelie verkondigen wat ik in al die reactie,s lees, dat is toch de opdracht die we gekregen hebben, Wetten en geboden, terwel Jezus de wet vervuld heeft. Er zij nog maar 2 geboden, weet u nog wel

  16. Beste Marco,

    Ben nu wel benieuwd of de christelijke/ gelovige klanten doordeweeks dan wel hun boodschappen bij die supermarkten halen die zondags dicht zijn en jullie dus doordeweeks nodig hebben.

    Groeten uit de Meern

Geef een reactie

